Svalová ztuhlost - o co se jedná?

Nejen začátečníci mají zkušenost s bolavými a zatuhlými svaly, i zkušení sportovci čas od času zakusí po tréninku nepříjemné pocity, které jim po několik málo dní ztěžují i běžný pohyb. Jak ale tento stav vzniká? Co značí? A co dělat při tréninku jinak, aby nám bolest a ztuhlost svalů napříště neznepříjemňovaly život?

ttttttt


Bolest a tuhnutí aneb svalová horečka

wwww

Pokud se sportovec po výkonu potýká s výše zmíněnými nepříjemnými pocity, postihla jej tzv. svalová horečka, familiárně označovaná jako „svalovice“. Její příčiny lze hledat jak v miniaturních poškozeních svalových vláken vzniklých při námaze, tak v hromadění laktátu, tj. kyseliny mléčné a jejích solí. Ačkoliv svalová horečka naznačuje, že absolvovaný trénink byl opravdu intenzivní, žádoucí rozhodně není. Vše, co svojí intenzitou přesahuje pouze mírnou bolest, ukazuje na chyby ve vlastním cvičení či regeneraci. Svalová horečka má za cíl zabránit dalším svalovým kontrakcím a přílišnému přetěžování svalových vláken. Jedná se tedy znamení, že sportovec to se cvičením „přehnal“.


Jak se svalové horečce vyhnout

2

Čím více bude člověk dané svaly procvičovat, tím nižší je šance, že dojde k jejich přetížení. Pravidelný trénink a postupné zvyšované zátěže je tedy nejlepším způsobem, jak se bolesti a zatuhnutí svalů vyhnout. Není třeba snažit se hned napoprvé lámat rekordy, klíč k úspěchu v každém tréninku leží v pravidelnosti, důslednosti a postupnosti, nikoliv v rychlosti.

Své svaly může ale člověk podpořit i jinak, jedná se především o dostatečný příjem tekutin, v opačném případě jsou svaly namáhány o to více. Svaly se také neobejdou bez přísunu bílkovin (proteinů), které tvoří základní stavební kameny svalové hmoty. Vynechat nelze ani dostatečný odpočinek, který svalům umožní regenerovat, právě při odpočinku totiž dochází k růstu svalů a opravám jednotlivých vláken.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.