Proteiny v potravinách

Proteiny neboli bílkoviny jsou jedním z nejzákladnějších stavebních kamenů lidského těla. Spektrum jejich funkcí je velmi široké a zahrnuje stavební jednotky tkání, transportní molekuly jako je hemoglobin, enzymy, hormony apod. Pro sportovce je nejdůležitější, že proteiny tvoří i svalovou tkáň a ta proto bez jejich přísunu nemůže růst ani regenerovat. Kde ale proteiny brát? Jakým způsobem je může tělo získat?

New Project (21)

Proteiny nebo aminokyseliny?

New Project (22)

Bílkoviny jsou poměrně rozsáhlé chemické struktury sestávající ze stavebních bloků – aminokyselin. Ačkoliv jich v přírodě existuje několik stovek, v proteinech se vyskytuje pouhých 20 aminokyselin. Osm z nich je potom označováno za esenciální, tj. ty, které si lidské tělo neumí vyrobit a musí je doplňovat příjmem z potravy. Bílkoviny v potravinách se dělí na tzv. kompletní (obsahují všech 20 aminokyselin) a nekompletní. Ve chvíli, kdy tělo bílkovinu přijme, rozloží ji na jednotlivé aminokyseliny a následně opět složí do konkrétního potřebného proteinu. Základem je proto dieta, která poskytne tělu kompletní aminokyselinový profil.

Potraviny bohaté na proteiny

New Project (23)

Mezi potraviny bohaté na proteiny lze počítat maso (netučné), drůbež, vejce, ryby, mořské plody či mléčné výrobky (řecký jogurt, Cottage sýr, apod.). 

V případě výkonnostních sportovců je třeba uvažovat o proteinových doplňcích, pro běžného člověka je ale příjem proteinů v potravinách většinou dostačující. Doporučená denní dávka proteinů pro fyzicky neaktivního člověka se pohybuje na úrovni 0.6 – 1.0 g na kilogram tělesné hmotnosti, u kulturistů a dalších silových sportovců potom přesahuje 2 g na kilogram tělesné hmotnosti. Příjem proteinů je na místě sledovat, pokud chcete nabrat svalovou hmotu i v případě, že držíte dietu pro redukci hmotnosti.



Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.