Proteiny před nebo po tréninku?

0d

Bílkoviny neboli proteiny představují základní stavební prvek svalové hmoty a není proto divu, že je toto slovo mezi sportovci skloňováno prakticky neustále. Pravda je ale taková, že stejně jako jiné oblasti fitness problematiky, i funkce proteinů a správný způsob jejich použití vnáší občas do myslí sportovců v tréninku zmatek. Jednou z nejčastějších otázek, kterou si nejen nováčci, ale i zkušení sportovci pokládají, je to, zda proteinové doplňky užívat pouze po tréninku, nebo též před ním. Jaká je tedy na tuto otázku odpověď? A jaké je její zdůvodnění?

Příjem proteinů po tréninku

V otázce přijímání bílkovin po cvičení panuje víceméně shoda a jednotný názor, který říká, že po tréninku je třeba nastartovat určité anabolické procesy, konkrétně potom především syntézu svalových bílkovin. Příjem proteinů po cvičení je k naplnění tohoto cíle obecně ideální, pomáhají totiž regenerovat při tréninku poškozená svalová vlákna. Pozor ale na to, že nejefektivnější je z tohoto hlediska příjem bílkovin do 45 minut po tréninku.

Příjem proteinů před tréninkem

Jestliže nám proteiny, které přijmeme po tréninku, pomáhají regenerovat a obnovovat svaly, jaký význam má jejich konzumace před ním? V této fázi spočívá význam proteinů v tom, že dokáží minimalizovat odbourávání svalů, resp. jejich poškozování při cvičení. Druhý důvod souvisí s faktem, že proteinové nápoje obsahují tzv. rozvětvené aminokyseliny, které jsou tělem rychle absorbovány a následně využity.

1.-Kdy-tedy

Kdy tedy?

Většina diabetologů a odborníků na výživu sportovců se shodne na tom, že příjem proteinů je z důvodů popsaných výše vhodné rozdělit na dvě části. První část je pak nejlepší přijmout cca půl hodiny před vlastním výkonem, tu druhou potom po uplynutí stejně dlouhé doby po něm. Přesné množství proteinů závisí samozřejmě na celé řadě parametrů (tělesná stavba, intenzita tréninku apod.) a nelze uvést jedinou, absolutně správnou hodnotu. Její odhad je v tomto případě spíše na vás, neboť nikdo jiný nezná vaše tělo tak dobře, jako vy sami.

Až budete tvořit svůj cvičební plán a v této souvislosti řešit i příjem proteinů, nezapomínejte prosím na to, že bílkoviny nenaleznete pouze v proteinových přípravcích a doplňcích, ale že existuje i celá řada jídel a pokrmů s vysokým obsahem proteinů jako jsou nejrůznější „raw“ koktejly, ovesné kaše apod. Zkuste je proto s proteinovými doplňky kombinovat a výsledky na sebe jistě nenechají dlouho čekat.

Z výše uvedeného je patrné, že příjem proteinů má svůj význam před i po tréninku nebo jiné fyzické zátěži. Pokud jste tedy doposud takto neuvažovali a bílkoviny konzumovali pouze po něm, je na čase tento návyk přehodnotit, může vám to pomoci k ještě lepším výsledkům a zhodnocení času a energie, které cvičení dáváte.

Líbil se Vám článek? Pokud ano, můžete si přečíst více článku v našem blogu či zhlédnout videa na našem youtube kanálu.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.