Proteiny před nebo po tréninku?

Obsah

  • Příjem proteinů po tréninku
  • Příjem proteinů před tréninkem
  • Kdy tedy?

 

Bílkoviny neboli proteiny představují základní stavební prvek svalové hmoty a není proto divu, že je toto slovo mezi sportovci skloňováno prakticky neustále. Pravda je ale taková, že stejně jako jiné oblasti fitness problematiky, i funkce proteinů a správný způsob jejich použití vnáší občas do myslí sportovců v tréninku zmatek. Jednou z nejčastějších otázek, kterou si nejen nováčci, ale i zkušení sportovci kladou, je ta týkající se nejvhodnější doby pro příjem proteinů – před tréninkem, anebo po něm? 

 

Příjem proteinů po tréninku

Dostatečný příjem proteinů je pro sportovce (ale nejen pro ně) vzhledem k jejich důležité roli v organismu zcela zásadní. V otázce přijímání bílkovin po cvičení proto panuje víceméně shoda a jednotný názor, který říká, že po tréninku je třeba nastartovat určité anabolické procesy, konkrétně potom především syntézu svalových bílkovin. Příjem proteinů po cvičení je k naplnění tohoto cíle obecně ideální, pomáhají totiž regenerovat při tréninku poškozená svalová vlákna a vytvářet nová. Pozor ale na to, že nejefektivnější je z tohoto hlediska příjem bílkovin do 45 minut po tréninku.

Proteiny přijímané v podobě nápojů jsou ideální pro ty, kdo nemají možnost přijmout v uvedené době bílkoviny jinak, tj. pořádně se najíst (samozřejmě vhodnými potravinami). Jestliže po cvičení pospícháte zpět do kanceláře, čeká vás dlouhá cesta domů přes celé město apod., pak jsou proteinové nápoje ideálním způsobem, jak tělu bílkoviny doplnit. Bílkoviny z proteinových nápojů jsou přitom dobře stravitelné a na rozdíl třeba od proteinů z masa je tělo může začít využívat již poměrně brzo po konzumaci.

Rozhodneme-li se pro konzumaci proteinových nápojů po tréninku, je třeba samozřejmě zakomponovat ji do celkového příjmu bílkovin.

Příjem proteinů před tréninkem

Jestliže nám proteiny, které přijmeme po tréninku, pomáhají regenerovat a obnovovat svaly, jaký význam má jejich konzumace před ním? V této fázi spočívá význam proteinů v tom, že dokáží minimalizovat odbourávání svalů, resp. jejich poškozování při cvičení. Druhý důvod souvisí s faktem, že proteinové nápoje obsahují tzv. rozvětvené aminokyseliny, které jsou tělem rychle absorbovány a následně využity.

Je tedy zřejmé, že i před tréninkem má konzumace proteinů svůj význam. I zde přitom platí to, co bylo uvedeno v předchozí podkapitole: proteinové nápoje jsou dobře stravitelné a tělo je může začít využívat poměrně brzo po konzumaci suplementu. Proteinové nápoje navíc nezpůsobují pocity plného žaludku a nadýmání, se kterými se necvičí příliš dobře, současně ale nebudete mít po jejich vypití hlad. Zvláště pro ranní cvičení, před kterým se sportovec nemá příležitost dostatečně a správně najíst jsou předtréninkové koktejly ideální.

I zde platí, že předtréninkové nápoje budou součástí celkové bilance bílkovin.


bodyflexnutrition doporučuje

protein

Nabídka proteinů


Kdy tedy?

Většina diabetologů a odborníků na výživu sportovců se shodne na tom, že příjem proteinů je z důvodů popsaných výše vhodné rozdělit na dvě části. První část je pak nejlepší přijmout cca půl hodiny před vlastním výkonem, tu druhou potom po uplynutí stejně dlouhé doby po něm. Přesné množství proteinů závisí samozřejmě na celé řadě parametrů (tělesná stavba, intenzita tréninku apod.) a nelze uvést jedinou, absolutně správnou hodnotu. Její odhad je v tomto případě spíše na vás, neboť nikdo jiný nezná vaše tělo tak dobře, jako vy sami. Pokud je ale celkový příjem bílkovin nedostatečný, sportovci budou svých cílů dosahovat jen velmi těžko a i otázka „před či po“ se stane zcela irelevantní.

Až budete tvořit svůj cvičební plán a v této souvislosti řešit i příjem proteinů, nezapomínejte prosím také na to, že bílkoviny nenaleznete pouze v proteinových přípravcích a doplňcích, ale že existuje i celá řada jídel a pokrmů s vysokým obsahem proteinů jako jsou nejrůznější „raw“ koktejly, ovesné kaše apod. Zkuste je proto s proteinovými doplňky kombinovat a výsledky na sebe jistě nenechají dlouho čekat.

Z výše uvedeného je patrné, že příjem proteinů má svůj význam před i po tréninku nebo jiné fyzické zátěži. Pokud jste tedy doposud takto neuvažovali a bílkoviny konzumovali pouze po něm, je na čase tento návyk přehodnotit, může vám to pomoci k ještě lepším výsledkům a zhodnocení času a energie, které cvičení dáváte.

Líbil se Vám článek? Pokud ano, můžete si přečíst více článku v našem blogu či zhlédnout videa na našem youtube kanálu.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.