Minerály v potravinách

14

Minerály jsou pro lidské tělo nesmírně důležitou složkou a v kombinaci s vitamíny zajišťují jeho správnou funkci. Pro sportovce a obecně ty, kteří vystavují svůj organismus velké míře fyzické námahy, jsou potom důležité dvojnásob. Tomu by měla samozřejmě odpovídat i dieta. Které potraviny jsou ale jako zdroj minerálů nejlepší?

Proč minerály?

Jako minerály označujeme anorganické prvky. Ty si lidské tělo samozřejmě neumí vyrobit a jedinou možností, jak je získat, je příjem ze stravy. Důležité je i to, jak je tělo schopné minerály zpracovat a také míra a rychlost jejich vylučování z organismu. Nedostatek minerálů může vést k pocitům únavy a vyčerpání, u sportovců je snížen výkon i zhoršená regenerace svalů.

Různých minerálů potřebuje naše tělo různé množství a z tohoto pohledu je lze dělit na dvě skupiny: na makrominerály, kterých potřebujeme hodně, a na stopové prvky, které sice nejsou o nic méně důležité, ale potřeba jsou v menším množství. Mezi ty první patří především vápník, fosfor, sodík, draslík či hořčík, ale také chlór nebo síra. Mezi stopové prvky potom řadíme např. železo, mangan, měď, zinek, selen, či fluor a jód.

15

Kde minerály vzít?

Klíčem k dostatku všech důležitých minerálů je vyvážená strava. Různé potraviny jsou zdrojem různých minerálů a tomu je třeba jídelníček přizpůsobit. Vápník je obsažen v mléčných výrobcích, stejně tak v nich ale nalezneme i fosfor nebo síru. Kvalitní mořská sůl je zdrojem chlóru stejně jako sodíku, mořské ryby nám pomohou udržet si hladinu selenu a jódu.

16

V dietě sportovců (a nejen jich) by nemělo chybět ani maso, ze kterého si kromě jiných živin vezme tělo i důležité minerály, konkrétně síru, kobalt nebo fosfor. V játrech nalezneme chrom a selen. Zapomenout nesmíme ani na zeleninu a ovoce, petržel či rajčata nám dodají draslík, jahody a maliny hořčík, luštěniny kobalt, listová zelenina obsahuje molybden…

V tomto výčtu by bylo možné pokračovat ještě dlouho. Důležité však je především to, že vyvážená strava je pro sportovce velmi důležitou součástí jeho životního stylu. I kvůli příjmu minerálů. Pokud z nějakého důvodu běžná strava nestačí, je samozřejmě možné obrátit se k potravinovým doplňkům, vždy by ale měly správnou dietu opravdu pouze doplňovat.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.