Kdy brát protein?

Pro lidské tělo jsou bílkoviny – proteiny – jednou ze základních živiny, bez kterých se neobejde. Kromě toho, že vytváří hormony či enzymy, jsou také hlavními stavebními kameny buněk a umožňují tak vývoj i růst orgánů, vazivových tkání a samozřejmě také svalů. Je tedy zřejmé, že pro sportovce je dostatečný přísun bílkovin zcela zásadní, má-li se jejich poctivý trénink promítnout do tolik žádoucího nárůstu svalové hmoty. Kde ale proteiny brát? A jak je užívat tak, aby byly co nejefektivnější?

1a

Kolik proteinů potřebujeme?

1b

Za normálních okolností získává naše tělo proteiny z běžného jídla a pro nesportovce se jedná o způsob naprosto dostatečný. Denní dávku na úrovni 0.8 g na kilogram tělesné hmotnosti, která je pro normálního člověka doporučená, si tělo dokáže brát z potravy. Odlišná situace je u sportovců, především potom silových, kteří potřebují nabírat svalovou hmotu a regenerovat svaly po náročném cvičení. Jejich doporučená dávka se pohybuje okolo 2 g bílkovin na kilogram a v takovém případě je již třeba tělu dodat další proteiny v podobě proteinových doplňků.

Konzumace proteinů

1c

Při plánování dávkování proteinů nezapomínejte, že je budete přijímat jak v jídle, tak v podobě doplňků. Během dne si naplánujte dostatečný počet alespoň pěti jídel s preferencí potravin bohatých na bílkoviny. Doplněk v podobě proteinových nápojů je potom možné konzumovat prakticky kdykoliv během dne, výhodou proteinových nápojů a dalších suplementů je však rychlé vstřebávání, a proto je ideální přijmout dávku po tréninku pro urychlení regenerace svalů. Řada sportovců má dobrou zkušenost i s konzumací proteinových doplňků v ranních hodinách, kdy je po probuzení hladina aminokyselin v těle nízké a je vhodné jí doplnit. Možné je též brát proteiny na noc, zvláště pokud se jedná o proteiny určené speciálně pro dlouhodobé vstřebávání v průběhu spánku.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.