K čemu je dobrý protein?

V oblasti fitness životního stylu a zdravé výživy pravděpodobně neexistuje používanější a skloňovanější slovo než „protein“. Současně však v pochopení jeho významu panuje jistý zmatek, a ne všichni sportovci se např. k užívání proteinových potravinových doplňků staví správným způsobem. Základním předpokladem pro správný přístup k proteinům v dietě sportovce je jako vždy především dostatek informací a schopnost správně je interpretovat. Co to tedy proteiny opravdu jsou? Proč jsou pro lidské tělo tak důležité? A jaký speciální význam mají právě pro sportovce?

Protein jako základní stavební kámen lidského těla

Proteiny, jinak také bílkoviny, jsou z chemického hlediska velké molekuly sestávající z aminokyselin. Z našeho pohledu je důležité, že se jedná o základní stavební kameny nejen lidského těla, ale těl všech živých organismů. Význam proteinů je rozmanitý a sahá od funkce stavební (např. kolagen, elastin), přes transportní (hemoglobin), ochrannou (imunoglobulin), až po funkci katalytickou a regulační (enzymy, hormony). Lidské tělo obsahuje proteinů asi 25 %.

Z výše uvedeného je zřejmé, že dostatečný příjem proteinů je pro lidský organismus nezbytný v jakémkoliv případě, u sportovců, jejichž tělo je v mnoha ohledech namáháno více, než tělo nesportovce, je význam a potřeba dodávky těch správných proteinů obecně vyšší.

Proteiny a tělo sportovce

1.-Proteiny-a-tělo-sportovce

Pro naprostou většinu sportovců je jedním z hlavních cílů jejich tréninkového snažení budování svalové hmoty, kterou proteiny tvoří asi z 50 %. Kondiční ani vrcholový trénink se tedy bez dostatečného příjmu proteinů v žádném případě neobejde. Právě s tím je úzce spojený další často skloňovaný pojem, tzv. dusíková rovnováha.

Obsah proteinů v těle nelze za normálních okolností měřit přímo, právě proto se rozdíl mezi spotřebou a příjmem proteinů vyjadřuje na základě dusík obsahujících aminokyselin, prvků, ze kterých jsou proteiny sestaveny. Svaly samozřejmě vstřebávají pouze část přijatých proteinů, v případě fyzické zátěže a z ní plynoucího deficitu, jehož narovnávání dává organismus vysokou prioritu, je však jejich příjem extrémně důležitý.

Množství a zdroje proteinů

V případě, že tělo nepodstupuje extrémní fyzickou zátěž, je možné přijímat dostatečné množství proteinů z vyvážené stravy. U sportovců je ale potřeba proteinů pro regeneraci a růst svalové hmoty vyšší, jejich denní příjem by rozhodně neměl klesnout pod 1 g proteinu na 1 kg tělesné hmotnosti, u extrémních zátěží (např. kulturisté) potom roste až na množství vyšší než 2 g na 1 kg.

Vejce, mléko, soja i mnohé další potraviny jsou přirozenými zdroji proteinů, které je v případě potřeby možno doplnit o proteinové koncentráty a další doplňky. Obecně platí, že proteiny jsou nezbytné pro regeneraci i růst svalové hmoty, stejně jako pro rychlejší regeneraci organismu nebo růst šlach či kostí. Proteiny tak mají pro všechny sportovce zásadní důležitost.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.