Jak regenerovat svaly?

K pevnému, svalnatému tělu vede trnitá cesta, její absolvování ale dozajista stojí za to. Úspěch této cesty přitom stojí na třech pilířích: poctivém, správně prováděném a pravidelném cvičení, vyvážené, dobře nastavené dietě a na dostatečné regeneraci. Právě odpočinek však mnoho sportovců podceňuje a nedopřává si ho tolik, kolik by jejich těla potřebovala. Pocit, že každou volnou chvilku je třeba věnovat cvičení je možná pochopitelný, přesto ale od základů chybný. Přirozenou regeneraci vynechat nelze a ani její obcházení prostřednictvím suplementů pro rychlejší regeneraci svalů nelze v žádném případě považovat ze její plnohodnotnou náhradu. Jak konkrétně by ale měla správná regenerace vypadat?

uv4

Spánek jako základ

1.Spánek-jako-základ

Kvalitní spánek je alfou a omegou odpočinku po cvičení. Právě během spánku totiž tělo opravuje poškozené svaly a tvoří novou svalovou hmotu, stejně jako se zbavuje nadbytečných volných radikálů apod. Mějte přitom na paměti, že kvalita spánku je stejně důležitá jako jeho délka. Např. není vhodné pít před spaním příliš mnoho tekutin, neboť v opačném případě musí přes noc pracovat ledviny a kvalita spánku se snižuje.

Dodržujte pitný režim

2.-Dodržujte-pitný-režim

Dostatečné zavodnění je dalším nezbytným prvkem kvalitní regenerace. Voda napomáhá vstřebávání živin i vylučování škodlivin. Často zmiňované doporučení o příjmu alespoň tří litrů vody denně je vhodné následovat, byť je potřeba příjmu tekutin individuální věcí, která závisí na hmotnosti, intenzitě cvičení či potivosti atd. V souladu s předchozím odstavcem je třeba větší část denního příjmu tekutin absolvovat do odpoledne a poté vypít již jen nezbytné minimum.

Pravidelné protahování

3.-Pravidelné-protahování

Potřebu strečinku před tréninkem nezpochybňuje asi vůbec nikdo a většina sportovců se také poctivě protahuje. Mnohem častěji je ale ze strany posilujících zanedbáváno protahování svalů po tréninku. Zatímco protažení před tréninkem snižuje riziko zranění a zvyšuje svalový výkon, strečink po tréninku zabraňuje zkrácení svalů a udržuje pružnost šlach. Pokud si navíc najdete čas i na protažení ráno po probuzení a večer před spaním, uděláte jen dobře.

Další faktory

Regeneraci lze podpořit i dalšími aktivitami. Doporučit lze pravidelné otužování, které regeneraci prokazatelně zlepšuje. Pokud máte možnost absolvovat pravidelné masáže, neváhejte. Lepší prokrvování a přívod kyslíku do svalů je pro odpočinek ideální. Doporučit můžeme i dostatečný příjem vitamínů a minerálů, nebo třeba saunování. Prakticky všechny výše uvedené činnosti mají navíc kromě zlepšení regenerace svalů i další pozitivní efekty na naše zdraví.

Nenamáhejte se v posilovně nadarmo a věnujte odpočinku a regeneraci maximální pozornost, uvidíte, že to vaše tělo ocení a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Článek byl vytvořen redakcí Bodyflexnutrition.cz, e-shop se sportovní výživou.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.