Funkce proteinů

Sacharidy, tuky a bílkoviny neboli proteiny – to jsou tři základní druhy živin, které naše tělo pro své správné fungování potřebuje. V následujícím textu se zaměříme na ten posledně jmenovaný, na proteiny. V oblasti fitness a sportovního tréninku se tento pojem skloňuje velmi často, bohužel je však stále spojen s celou řadou mýtů a polopravd. Je tedy na místě pokusit se skutečně pochopit základní principy fungování proteinů v těle a způsob, jakým naše organismu můžeme v jejich příjmu a zpracovávání pomoci. První otázka, kterou je třeba si položit zní: jakou funkci vlastně proteiny mají a proč jsou tak důležité?

2a

Proteiny – od enzymů ke svalům

2b

Bílkoviny plní v našem těle celou řadu funkcí. To, kterou funkci bude ten, který protein zastávat předurčuje jeho struktura v podobě aminokyselinového řetězce složeného asi ze stovky prvků. Některé z nich fungují jako enzymy, jiné jako hormony regulující metabolické procesy nebo zajišťují transport a ukládání látek v těle. Mezi proteiny patří ale např. také kolagen, ze kterého jsou vytvářeny pojivové tkáně jako vazy či šlachy. Pro sportovce je potom nejdůležitější, že proteiny jsou též základním stavebním prvkem svalové hmoty. Jsou to právě proteiny, díky kterým mohou svaly během odpočinku regenerovat, opravovat poškození vzniklá během náročného cvičení a také růst – nabývat na svalové hmotě.

Kde proteiny brát?

2c

Lidské tělo získává proteiny, resp. jejich základní prvky – aminokyseliny, z potravy. Nesportovci, ale i sportovci zaměřující se např. na vytrvalostní sporty, si většinou s tímto přirozeným přísunem bílkovin vystačí. Jejich doporučená denní dávka se pohybuje okolo 1 g proteinu na kilogram tělesné hmotnosti, a běžná strava jí dokáže pokrýt. Jiné je to u sportovců silových, ti musí proteiny přijímat i v podobě potravinových doplňků.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.