Co jsou bílkoviny?

Kosti, svaly, orgány… to vše a mnohem více jsou bílkoviny, základní stavební prvky všech živých organismů na Zemi. Na rozdíl od dalších složek důležitých pro správné fungování lidského těla – sacharidů a tuků – si je totiž neumí ve většině případů vytvořit a bílkoviny (jinak také proteiny) je třeba přijímat v potravě. Proteiny jsou biochemickými procesy v těle následně štěpeny na aminokyseliny, ze kterých se skládají, a využívány pro celou řadu důležitých činností, jež se bez nich neobejdou. Je tedy zřejmé, že dostatečný přísun těch správných proteinů je pro organismus nezbytný. Navíc je prověřenou pravdou, že to, co platí pro tělo nepodstupující zvýšenou zátěž, platí pro organismus v tréninku dvojnásobně. Jakou konkrétní roli bílkoviny v organismu zastupují? A proč jsou zvláště důležité právě pro sportovce?

Bílkoviny pro lidské tělo

V lidském těle zastávají bílkoviny celou řadu funkcí. V první řadě je to funkce strukturní, pro sportovce obzvláště důležitá a hodná pozornosti. Proteiny totiž mimo jiné tvoří i svalovou hmotu, a právě její budování je jedním z hlavních cílů většiny sportovců. Nejde však jen o nárůst svalů, při každém cvičení jsou svaly také poškozovány a dostatek proteinů napomáhá jejich regeneraci a zabraňuje tak úbytku svalové hmoty (podobně jsou proteiny důležité i při redukční dietě).

Bílkoviny ale zdaleka nejsou jen cihly, ze kterých sestávají jednotlivé části našeho těla, další funkce, které zastávají je funkce regulační a metabolická (mezi proteiny patří i enzymy či hormony), funkce obranná (důležité protilátky) či nutriční (i proteiny mohou být zdrojem energie, byť zdaleka ne tím nejlepším a nejvýznamnějším). Bez bílkovin by naše tělo zkrátka nemohlo fungovat a není proto překvapením, že jejich příjem by měl mít každý sportovec pod kontrolou, stejně jako by si měl být vědom jejich významu.

Bílkoviny – zdroje a množství?

1.-Bílkoviny-–-zdroje-a-množství

Standardně je udáváno potřebné množství proteinů okolo gramu proteinů na jeden kilogram tělesné hmotnosti. Pro aktivní sportovce v tréninku je potřebné množství logicky vyšší s maximem u silových sportovců jako jsou kulturisté nebo vzpěrači, u kterých je doporučován příjem proteinů na úrovni přes dva gramy na kilogram tělesné hmotnosti.

Mezi potraviny, které obsahují vyšší množství bílkovin patří maso (vybírejte samozřejmě spíše netučné), vejce či mléčné výrobky. Za normálních okolností je vyvážená strava dostatečným zdrojem bílkovin, v případech spojených s velkou zátěží (jak již bylo řečeno, jde právě o sportovce) je třeba navýšit příjem bílkovin prostřednictvím proteinových doplňků. Vždy je ale třeba dávat pozor na to, aby byl tento doplněk opravdu kvalitní (důležitý je např. poměr všech vyskytujících se aminokyselin – měly by být v rovnováze).

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.