Co jsou aminokyseliny?

Z chemického hlediska je aminokyselina definována jako molekula obsahující tzv. karboxylovou a také aminovou funkční skupinu. Biochemici si tuto definici dále zúžili a ze svého pohledu chápou jako aminokyseliny pouze určitou část z výše uvedené skupiny. Pro sportovce je potom důležité, že aminokyseliny jsou základními stavebními kameny proteinů, prvků zásadních pro růst a regeneraci svalové hmoty. Jaký je význam příjmu aminokyselin pro sportovce? V jaké formě a množství je třeba aminokyseliny v tréninkovém období přijímat?

Úvod do aminokyselin

Aminokyseliny obsahují prvky uhlík, vodík, kyslík, dusík a v přírodě se každá z nich vyskytuje ve dvou formách, v L- formě a v D-formě. Pro lidské tělo je ovšem využitelná pouze L-forma, a co víc, přítomnost D-formy ve směsi může jakýkoliv účinek L-formy eliminovat. Z toho důvodu je pro sportovce důležité, aby nakupoval pokud možno pouze opravdu kvalitní výrobky garantující přítomnost čisté L-formy.

Další možný způsob dělení aminokyselin do skupin souvisí se schopností organismu přirozeně si je syntetizovat. Tzv. esenciální aminokyseliny si lidské tělo není schopno z dostupných prvků samo vytvořit a přijímaná strava je tak jejich jediným možným zdrojem. Naopak, aminokyseliny tzv. neesenciální si organismus vytvářet může a také to činí. Zatímco aminokyselin je jen něco málo přes dvě desítky, jejich kombinacemi vznikají tisíce různých proteinů s širokým a rozmanitým využitím pro organismus, od stavební či obranné funkce po hormony.

Aminokyseliny a sportovci

1.-Aminokyseliny-a-sportovci

Aminokyseliny je logicky třeba přijímat především v době zvýšené potřeby příjmu proteinů, tj. pokaždé v době tréninku, kdy jsou požadavky na regeneraci a růst svalové hmoty nejvyšší (Kdy přesně brát proteiny se dozvíte v našem článku: Proteiny před nebo po tréninku?). Nejvýrazněji to potom platí pro silové sporty jako je vzpírání nebo kulturistika. Podíl jednotlivých aminokyselin by měl být přitom maximálně vyvážený. Je třeba si uvědomit, že konzumace mnoha proteinových nápojů je v tomto ohledu nedostatečná, neboť ty postrádají právě onu vyváženost. Při jejich výběru je třeba na zmíněnou vyváženost třeba dbát. Také na proteiny bohaté potraviny jako jogurty, vejce, sýry nebo šunka je třeba konzumovat právě pro dosažení vyváženého poměru aminokyselin, díky čemuž bude v těle následně i dostatek všech potřebných proteinů.

Obecně lze říci, že aminokyseliny je třeba přijímat v dostatečném množství a vyváženém poměru, aby mohly následně plnit všechny své funkce. Mezi ty patří tvorba buněk svalové hmoty, ochrana a regenerace svalových vláken (při posilování i při redukční dietě), transportní, ochranná a obranná funkce či katalýza biochemických reakcí v těle. Je třeba, aby každý sportovec měl na proteiny a potřebu jejich dostatečného a vyváženého příjmu stále na paměti.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.