Co je protein?

0_2

S pojmem protein se velmi často setkáte buď v případě, že se rozhodnete pro kariéru biochemika, anebo v případě, že se vaším životném stylem stane fitness a cvičení obecně. V tom prvním případě na otázku uvedenou v názvu článku odpovíte slovy vysokomolekulární polypeptidický řetězec skládající se ze 100 a více aminokyselin, v případě druhém budete protein definovat spíše jako tu složku stravy sportovce, která podporuje tvorbu a údržbu svalové hmoty. V následujícím textu zůstaneme věrni spíše tomu druhému pohledu, podíváme se proteiny jeho optikou, avšak poněkud podrobněji.

Proteiny jako základ

1.-Proteiny-jako-základ

Proteiny (bílkoviny) jsou dlouhé molekuly, které se skládají z tzv. aminokyselin poskládaných velmi dlouhých řetězců. Pro nás jako sportovce je to, že proteiny představují základní stavební kameny prakticky všech částí našeho těla, samozřejmě včetně již zmíněných svalů. Další velmi důležitou charakteristikou proteinů, která nám pomůže lépe pochopit význam jejich příjmu v průběhu tréninku, je fakt, že naše tělo si bílkoviny neukládá pro pozdější využití. Bílkoviny je proto třeba dodávat tělu průběžně.

Z minulého odstavce je význam proteinů patrný, buďme ale trochu konkrétnější. Pro sportovce je zásadní, že proteiny umožňují tvorbu nové svalové hmoty, stejně tak jsou potřeba při její ochraně před poškozením cvičení nebo při její rekonstrukci. Dostatečný přísun proteinů také zkracuje dobu nezbytnou pro regeneraci těla po významné fyzické zátěži. Je na místě zmínit i to, že proteiny chrání svalovou hmotu před úbytkem v průběhu diety pro hubnutí.

Do oblasti fitness patří však i fakt, že proteiny podporují také růst a údržbu šlach, kůže či kostí, i to je pro sportovce velmi důležité.

Jak proteiny přijímat?

2.-Jak-proteiny-přijímat

Proteiny lze tělu dodávat konzumací vhodných potravin, v případě intenzivního tréninku a potřeby jejich zvýšeného přísunu je možné začít používat i proteinové koncentráty a doplňky stravy.

Mezi potraviny bohaté na proteiny patří např. ryby, z masa pak krůtí prsa, hovězí kýta nebo vepřová kotleta, klasiku představuje hustý řecký jogurt a samozřejmě vejce. Chybu neuděláte ani s mlékem nebo luštěninami jako jsou fazole nebo čočka.

Proteinové doplňky bývají doplňovány minerály a vitamíny stejně jako jsou ochucovány tak, aby byla jejich konzumace nejen užitečná, ale také příjemná. Příjem proteinů, resp. jejich množství v poměru k dalším potřebným složkám stravy jako jsou sacharidy nebo tzv. zdravé tuky, je samozřejmě vždy potřeba upravit podle toho, jaký typ tréninku právě realizujeme. Nabíráme svalovou hmotu nebo chceme spíše snížit hmotnost? I na tom záleží.

Ať již jsou vaše cíle jakékoliv, proteiny jsou natolik důležité, že jim pozornost věnovat zkrátka musíte. Mějte to na paměti a podpořte svoji snahu při cvičení i správnou dietou s tím správným množstvím bílkovin!

Líbil se Vám článek? Pokud ano, můžete si přečíst více článku v našem blogu či zhlédnout videa na našem youtube kanálu.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.