Bílkoviny a jejich denní příjem

Bílkoviny, označované též jako proteiny, jsou jednou ze základních živin, kterou naše tělo potřebuje pro své správné fungování. Důvodem je fakt, že proteiny se podílí na celé řadě procesů, které zahrnují metabolické děje, tvorbu a regeneraci tkání, transportní procesy apod. Sportovci, zvláště ti siloví, dobře vědí, že bílkoviny tvoří i svalovou hmotu a bez nich nemohou své svaly po cvičení regenerovat, ani nebude docházet k jejich růstu. Proto je pro ně příjem bílkovin tolik důležitý, a proto se musí zajímat o to, jaké množství proteinů by měli denně konzumovat.

3a

Příjem proteinů

3b

Aminokyseliny coby základní prvky, ze kterých jsou proteiny složeny, přijímá naše tělo především z potravy. Mezi potraviny s vysokým obsahem proteinů patří vajíčka, ryby, luštěniny, maso (netučné) a mnohé další. Je nicméně logické, že profesionální sportovec bude přitom, jak své svaly namáhá, potřebovat přijmout výrazně vyšší množství proteinů než někdo, kdo se cvičení nevěnuje vůbec. Zatímco běžný člověk potřebuje každý den přijmout okolo 1 g bílkovin na kilogram své tělesné hmotnosti, u sportovců podstupujících vysokou zátěž je potřebná dávka 2-3 g na kilogram.

Jak proteiny přijímat

3c

Pokud již člověku příjem bílkovin v běžné stravě nestačí, je třeba jej doplnit. K tomu slouží proteinové doplňky, které se mezi sportovci a příznivci fitness životního stylu těší velké popularitě. Vždy je však třeba mít na paměti, že se skutečně jedná o doplňky, které by nikdy neměly nahrazovat správnou dietu. Stejně tak je třeba užívat jen tolik proteinů, kolik tělo opravdu potřebuje. Příliš vysoké dávky ničemu nepomohou, naopak mohou člověku za určitých podmínek i uškodit.

Proteinové doplňky mohou být sportovcům dobrým pomocníkem, ale jen pokud je s nimi zacházeno správně. Je proto ideální se před jejich užíváním vždy poradit s odborníkem na výživu.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.