BCAA nežádoucí účinky

 

Potravinové suplementy typu BCAA jsou mezi rekreačními i výkonnostními sportovci hojně diskutovány a také používány. Jsou-li konzumovány správně, tj. daný člověk je opravdu potřebuje a dávkuje si jejich konzumaci správně, pak skutečně význam mají. Jak je to ale s jejich vedlejšími účinky? Existují nějaké? Pokud ano, jaké? A jak se zachovat, pokud se opravdu objeví.

0bcaa

Aminokyseliny v dietě

Základním stavebním materiálem pro tvorbu svalové hmoty tvoří proteiny – bílkoviny. Ty mají v našem těle i celou řadu dalších významných funkcí (fungují jako hormony, enzymy, jako stavební hmota dalších tkání atd.) a jejich dostatečný přísun je tak pro organismus zásadní z vícero důvodů. Pro to, aby si tělo mohlo ty správné bílkoviny připravit a ve správnou chvíli je na správném místě použít, musí mít dostatek jejich základních jednotek, aminokyselin. Z těchto chemických sloučenin jsou totiž proteiny sestaveny. Aminokyselin používá naše tělo dvacet a lze je rozdělit do dvou skupin, na aminokyseliny neesenciální (ty které si tělo umí vyrobit) a esenciální (aminokyseliny, jež si tělo syntetizovat neumí).

Z výše uvedeného je zřejmé, že příjem aminokyselin v potravě je velmi důležitý. Pro člověka, který nepodstupuje zvýšenou fyzickou zátěž postačí vyvážená strava, pro sportovce v tréninku to ale stačit nemusí a je třeba sáhnout po potravinových suplementech. Jedním z těch nejoblíbenějších je právě doplněk typu BCAA.

BCAA

1.BCAA

Zkratka tohoto oblíbeného suplementu pochází z anglického „Branched Chain Amino Acids“, který v češtině znamená větvené aminokyseliny. Konkrétně jsou součástí tohoto doplňku aminokyseliny leucin, izoleucin a valin. Důvody, proč je BCAA u sportovců tak oblíbený je několik a již byly v předchozím textu naznačeny:

  • Pomáhají růstu svalové hmoty a zabraňují jejímu úbytku
  • Snižují únavu po cvičení
  • Zlepšují a urychlují regeneraci svalů

Žádný doplněk ale není dokonalý a v některých případech dokáže i BCAA konzumenta potrápit.

Možné vedlejší účinky

Proteiny nejsou typickými představiteli suplementů s řadou vedlejších účinků, ty jsou v tomto případě spíše výjimečné, ne však vyloučené. V první řadě se jedná o riziko alergické reakce, která se u může u malého procenta sportovců skutečně objevit. Další potenciální nebezpečí souvisí s dávkováním, příliš velká dávka může totiž zatížit játra. Dalším důsledkem příliš velkého zkonzumovaného množství může být nevolnost, která se pravděpodobně dostaví i v případě, že je suplement prošlý, tj. zoxidovaný.

Stejně jako pro jiné doplňky stravy, i pro BCAA platí, že způsob jeho konzumace a dávkování by měl sportovec minimálně konzultovat s odborníkem na sportovní výživu, a proto při správné použivání BCAA nehrozí žádné vedlejší účinky.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.